Nieuws van Huib van Essen

GroenLinks draagt Huib van Essen voor als nieuwe gedeputeerde in Utrecht

Huib van Essen

GroenLinks heeft vandaag bekend gemaakt dat zij fractievoorzitter Huib van Essen voordragen als gedeputeerde in het nieuwe college van Gedeputeerde Staten in Utrecht. Hij wordt verantwoordelijk voor de portefeuilles energie, klimaat, ruimtelijke ordening en de Omgevingsvisie. Karin Boelhouwer volgt hem op als fractievoorzitter van de Provinciale Statenfractie.

Huib van Essen: “Ik ben vereerd dat de fractie mij voordraagt als kandidaat gedeputeerde. Ik ga met energie aan de slag om de idealen van GroenLinks te verwezenlijken. Klimaatverandering is één van de grootste uitdagingen van deze tijd. Het is tijd om door te pakken met de energietransitie, en daar ga ik mij als gedeputeerde voor inzetten.”

Vijf partijen in Utrechtse Staten starten verkenning naar brede en groene coalitie

GroenLinks, CDA, D66, PvdA en ChristenUnie gaan verkennen of zij samen een college kunnen gaan vormen in de provincie Utrecht. Ze volgen hiermee het advies van informateur Bram van Ojik. Vandaag maakte het CDA bekend dat zij ingaan op de uitnodiging van de andere partijen voor een eerste verkennend gesprek. GroenLinks, de grootste partij in de Utrechtse Staten, benadrukt dat tijdens de formatie ook alle andere fracties zullen worden uitgenodigd om inbreng te leveren voor het collegeprogramma voor de komende jaren. Daarnaast zullen ook gemeenten en maatschappelijke organisaties de kans krijgen om mee te denken.

GroenLinks de grootste partij in provincie Utrecht!

v.l.n.r. David, Marijke, Ali, Huib, Karin, Pieter, Marjolein, Nelleke, Jeroen, Thilly en Suzanne

GroenLinks is bij de Provinciale Statenverkiezingen de grootste partij geworden in de provincie Utrecht! Met exact 98.900 stemmen komen namens GroenLinks 8 Statenleden in Provinciale Staten van Utrecht. Dat is qua aantal Statenleden een verdubbeling van de uitslag in 2015, en een ruime 4.700 stemmen meer dan de tweede partij, de VVD.

Lijsttrekker Huib van Essen: “Dit is een ongelooflijke uitslag! We willen al onze kiezers ontzettend bedanken voor dit vertrouwen. We gaan nu werk maken van de aanpak van klimaatverandering, het bouwen van meer betaalbare woningen, goed openbaar vervoer en snelle fietspaden. Als grootste partij kunnen we nu écht het verschil gaan maken!”