Nieuws van Ali Karataş

De groei naar een rechtvaardige samenleving

Demonstranten bij de Black Lives Matter demonstratie in Utrecht.

Op 1 juni werd in Amsterdam een demonstratie gehouden met een duidelijke boodschap: Black Lives Matter. Het leven van de 46-jarige Amerikaanse George Floyd doet ertoe. Het leven van de 51-jarige Arubaans-Nederlandse Mitch Henriquez doet ertoe. Het leven van de 40-jarige Zwollenaar Tomy Holten doet ertoe.

De krachtige Utrechtse samenleving: 'Utreg buigt nooit'

Het spandoek met daarop de tekst 'Utreg buigt nooit' van de supporters van FC Utrecht. Foto: Pim Ras

Maandag 18 maart 2019

Een zwarte dag, de dag van de tramaanslag op het 24 Oktoberplein in Utrecht waarbij een jaar geleden vier Utrechters het leven is ontnomen en meerdere mensen gewond zijn geraakt. Een aanslag die heel dichtbij kwam, ons allemaal in het hart heeft geraakt en die we nooit mogen vergeten. We moeten de slachtoffers daarom blijven herdenken.

Een nieuwe en optimistische visie op de omgeving

Uit: concept Ontwerp Omgevingsvisie provincie Utrecht, december 2019

De nieuwe Omgevingswet (2021) vraagt een visie op de leefomgeving. En een goede balans tussen het gebruiken en beschermen van de leefomgeving. De eerste concepten van de Provinciale Omgevingsvisie- en Verordening zijn er inmiddels. Het vormt een optimistische visie met mooie ambites, maar er is ook nog ruimte om één en ander aan te scherpen.

Statenlid Ali Karataş: “De Omgevingswet vraagt om integraal te denken en provinciaal te regelen wat provinciaal moet, en gemeentelijk wat gemeentelijk kan. Dat klinkt mooi, maar blijkt een hele uitdaging. Want wanneer moet iets echt provinciaal geregeld worden? En hoe maak je beleid integraal? Dat vraagt om visie, maar ook om creativiteit en slimme combinaties. En uiteindelijk gewoon doen!”