Nieuws gefilterd op Fractie

GroenLinks wil veilige fietsoversteek op de Utrechtseweg in De Bilt

De 9-jarige scholiere Josephine Bink schreef onlangs een brief aan de burgemeester van De Bilt over de onveilige oversteek voor fietsers bij de Utrechtseweg (N237). GroenLinks Statenlid Huib van Essen ging bij haar op bezoek en heeft naar aanleiding daarvan schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.

Van Essen: “Toen ik de brief las heb ik meteen contact gezocht om de situatie met eigen ogen te bekijken. Josephine, haar vriendin, overbuurjongen en vader hebben mij het kruispunt laten zien waar ze iedere dag oversteken om op school te komen. Het is inderdaad erg onoverzichtelijk en onveilig. Eerder dit jaar vond er nog een dodelijk ongeluk plaats tussen een fietser en een auto. Wat GroenLinks betreft moeten hier snel maatregelen genomen worden.”

Met energie aan de slag

De energietransitie is een grote uitdaging, ook in de provincie Utrecht. Om deze te laten slagen moeten er grote stappen gezet worden. GroenLinks heeft daarvoor meerdere voorstellen gedaan bij de begrotingsbehandeling. Zo komt er structureel 2 miljoen euro beschikbaar voor de energietransitie, gaat de provincie lokale- en provinciale energie-initiatieven ondersteunen en worden zonnepanelen en groen op daken gestimuleerd.

Statenlid Huib van Essen: “We moeten hard aan de slag om veel meer schone energie op te wekken en energie te besparen. Voor alsnog gaat dat te langzaam. Met deze aangenomen moties gaan we meer vaart maken met de energietransitie!”

Meer woningen én een mooi landschap

Voor veel mensen die in Utrecht willen wonen is het lastig of zelfs bijna onmogelijk om geschikte, betaalbare woning te vinden. De woningen die wel beschikbaar zijn worden steeds duurder. GroenLinks vindt dat er meer woningen beschikbaar moeten komen. En we willen dat natuur en landschap behouden blijven en het autoverkeer terugdringen in plaats van laten groeien. Bovendien, willen we voorkomen dat de druk op de woningmarkt wordt misbruikt door grondspeculanten die de politiek onder druk te zetten om in het groen te bouwen. GroenLinks wil onze provincie mooi houden, en groene natuur- en recreatiegebieden rond het huidige stedelijk gebied versterken in plaats van ze volbouwen. Hoe gaan we dat combineren?

De toekomst is groen, gezond en samen!

Florian Bekkers

Op 20 maart 2019 zijn er Provinciale Statenverkiezingen. Het moment waarop inwoners kiezen welke kant de provincie Utrecht op moet. Hoe ziet de provincie er over 5 tot 10 jaar uit? Bestaat het mooie landschap nog, is er meer natuur gerealiseerd of is er volop in het groen gebouwd? Hoe verplaatsen mensen zich? Wordt er intensief gefietst? Wordt er nog een tramlijn aangelegd? Of zijn alle provinciale wegen 2x2-baans snelwegen geworden?

Provincie investeert in OV-knooppunt Nieuwegein City

Uithoftram U-OV testrit (CC BY-SA 3.0, Jan Oosterhuis)

De provincie gaat fors investeren in het OV-knooppunt Nieuwegein City. De tramhalte komt dichter bij de winkels en toekomstige woningen en wordt beter toegankelijk. Ook komt er een nieuw busstation dat ook geschikt is voor langere bussen. Daarmee is het OV-knooppunt klaar voor de schaalsprong in het openbaar vervoer.

Statenlid Huib van Essen: “Met dit project investeren we als provincie in een verdere verbetering van het OV. Het OV-knooppunt Nieuwegein City is nu al een belangrijke schakel en zal met de komst van onder meer de Uithoflijn alleen maar belangrijker worden!”

Bussen moeten toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers

Bus van Syntus (auteur: Daniel Bleumink, CC BY-SA 3.0 NL)

Recent stelde expertisecentrum Artikel 1 Midden-Nederland een rolstoelgebruiker in het gelijk die meermaals is geweigerd in de bussen van Syntus. De bussen zouden ook zijn doorgereden toen hij stond te wachten bij de bushalte. GroenLinks vindt dit onacceptabel en heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.

Statenlid Huib van Essen: “Het is onbestaanbaar dat een rolstoelgebruiker niet meegenomen wordt door bussen en dat deze zelfs doorrijden. Wij hebben het college dan ook gevraagd of er contact is geweest met de betreffende persoon en wat het college gaat doen om dit in de toekomst te voorkomen. Dit mag absoluut niet meer voor komen!”