Nieuws gefilterd op Fractie

GroenLinks steunt het Klimaatakkoord

Aan alle provincies wordt het Klimaatakkoord, evenals de daarbij behoren afspraken en maatregelen, ter ondertekening voorgelegd. GroenLinks ziet het Klimaatakkoord als een belangrijke stap om klimaatverandering tegen te gaan en heeft dan ook ingestemd met de ondertekening. Het voorstel hiertoe in Provinciale Staten van Utrecht werd door een ruime meerderheid aangenomen.

Statenlid Jeroen Bart: “Het Klimaatakkoord is een stap in de goede richting. We hadden als GroenLinks echter wel andere keuzes gemaakt. Zo komt de rekening nu nog te veel bij inwoners te liggen. Daarom zijn we ook blij dat er in Utrecht een provinciaal fonds komt voor mensen met een smalle beurs.”

Begroting: groen, gezond en samen!

Fractievoorzitter Karin Boelhouwer

Groen, gezond en samen zijn de prioriteiten voor GroenLinks. In de provinciale begroting voor 2020 zien we deze punten duidelijk terug. De ambities en plannen zoals opgenomen in het coalitieakkoord ‘Nieuwe energie voor Utrecht’ komen hiermee in uitvoering.

Fractievoorzitter Karin Boelhouwer: “De eerste echte groene en linkse begroting van de provincie Utrecht is vastgesteld. Daar zijn we ontzettend blij mee! Door een flink aantal aangenomen moties is de begroting zelfs nog groener, socialer en inclusiever geworden.”

Samen met boeren werken aan oplossing van de stikstofcrisis

Vandaag protesteren boeren door heel het land bij de verschillende provinciehuizen. Ze zijn het niet eens met de stappen die gezet moeten worden om de stikstofcrisis op te lossen en onze natuur te beschermen.

Statenlid Marjolein van Elteren: “GroenLinks begrijpt de boosheid om de ontstane situatie als gevolg van jarenlang verkeerd beleid op nationaal niveau. Een situatie die niet had moeten ontstaan, maar nu is zoals deze is. We willen samen met boeren werken aan een eerlijke oplossing, waarvan het uitkopen van boeren rond Natura 2000 gebieden een onderdeel zal moeten zijn.”

Vrijheid vieren doe je samen

Volgend jaar vieren we 75 jaar vrijheid. Onze vrijheid is een groot goed en dat wordt gelukkig breed gedragen. Afgelopen Statenvergadering werd een motie van VVD en CDA aangenomen om in het kader van 75 jaar vrijheid het ontstaan van de Nederlandse Staat meer zichtbaarheid te geven. Voor GroenLinks is dit een te beperkte kijk op vrijheid en daarom besloten we tegen te stemmen. Vrijheid hebben we als Nederland immers niet alleen aan onszelf te danken en daarnaast vinden wij het van belang dat er aandacht is voor de hele geschiedenis van ons land.

Statenlid Suzanne Vrielink: “Ik ben heel blij en trots dat ik in een land woon waar je kan zijn wie je bent, mag houden van wie je wilt en waar je mag vinden wat je vindt. En dat we mensen die elders in oorlog leven hier een veilige plek kunnen bieden, maar uiteindelijk zorgt samenwerking met andere landen, zoals via de EU en de VN, voor vrede, veiligheid en vrijheid.”

GroenLinks kritisch over handelsreis naar China

Inmiddels is de discussie ook landelijk losgebarsten, maar door GroenLinks en een aantal andere Statenfracties is vorige week al een duidelijk signaal afgegeven aan het college van Gedeputeerde Staten om kritisch te kijken naar de mensenrechtensituatie in, en de handelsrelatie met, China. Dit naar aanleiding van een geplande bedrijvenmissie vanuit de provincie naar China en Hong Kong in november.

Statenlid Jeroen Bart: “China heeft een slechte reputatie op het gebied van mensenrechten, daarom is het wat GroenLinks betreft niet vanzelfsprekend om een bedrijvenreis naar dit land te organiseren. We hebben het college dan ook gevraagd om een evaluatie van het vriendschapsverdrag tussen de provincie Utrecht en Guangdong, en wat wij daarin doen om de mensenrechtensituatie te verbeteren. Als een dergelijke missie niet aan verbetering bijdraagt, dan moeten zowel het vriendschapsverdrag als toekomstige missies serieus heroverwogen worden.”

Provincie gaat aan de slag met Regionale Energiestrategieën

GroenLinks wil vaart maken richting een schone energievoorziening. Daarvoor is het nodig om meer schone energie op te wekken, ook in de provincie Utrecht. Per regio wordt bekeken hoeveel en waar schone energie moet worden opgewekt via zogenaamde Regionale Energiestrategieën. De provincie gaat deze RES’en actief ondersteunen.

Statenlid Jeroen Bart: “We vinden het belangrijk dat in alle drie de RES-regio’s in de provincie Utrecht een ambitieus plan komt te liggen. Op dit moment doen we namelijk nog lang niet genoeg om de klimaatdoelstellingen uit het Akkoord van Parijs te halen. Daarbij is echter ook belangrijk dat inwoners mee kunnen denken en mee kunnen profiteren. Dat hebben we ook meegegeven aan het college en is voor GroenLinks een voorwaarde voor een geslaagde energietransitie!”