Nieuws gefilterd op Fractie

GroenLinks stelt vragen over toegankelijkheid tram 22

Uithoftram U-OV testrit (CC BY-SA 3.0, Jan Oosterhuis)

GroenLinks heeft signalen ontvangen dat er mogelijk problemen zijn met de toegankelijkheid van tram 22. Zo zou de afstand tussen de tram en het perron op sommige haltes te groot zijn voor mensen in een rolstoel, of met een rollator, om zelfstandig de tram in te komen. GroenLinks heeft daarover schriftelijke vragen gesteld.

Statenlid David Oude Wesselink: “Sinds 1 juni 2016 is het VN-verdrag voor de rechten van de mens met een handicap in werking getreden. Daarin staat dat iedereen in staat moet zijn om zelfstandig, dus zonder hulp, te kunnen reizen in nieuwe vervoersmiddelen. Als de afstand tussen de tram en het perron te groot is, kan dit niet. Wij horen dan ook graag van het college of de signalen kloppen en zo ja, of de problemen tijdig opgelost zullen zijn.”

Klimaat wordt onderdeel van de Regio Deal Foodvalley

Vanuit het Rijk worden met regio’s deals gesloten om belangrijke opgaven samen met regio integraal op te pakken. Hierbij zit financiering vanuit het Rijk en ook de regio, waaronder de provincie. In de Regio Deal Foodvalley komen verschillende opgaven voor deze regio terug, het klimaat ontbreekt echter.

Statenlid Jeroen Bart: “In de Regio Deal komen opgaven als het terugdringen van de uitstoot van fijnstof, ammoniak en het bevorderen van circulaire landbouw terug. Het terugdringen van broeikasgassen echter niet. Dat mist GroenLinks en daarom hebben wij samen met D66 een motie ingediend om dit alsnog bij de uitvoering van de Regio deal te betrekken.”

Energietransitie, natuur en diverse woningbouw

Deze foto lijkt een tafereel onder een meditteraanse blauwe lucht, maar is op 13 juni genomen in Groenland. Deze sledehonden merken het effect van klimaatverandering. Foto afkomstig uit video van Steffen M. Olsen (@SteffenMalskaer) op Twitter

GroenLinks vraagt om versnelling van de energietransitie, de realisatie van natuur en diversiteit in woningbouw bij de behandeling van de Kadernota. De Kadernota vormt samen met het coalitieakkoord de basis voor de uitwerking van de begroting voor 2020.

Fractievoorzitter Karin Boelhouwer: “Klimaatverandering is geen probleem van komende generaties. In delen van de wereld staat het water mensen nú al aan de lippen. Nederland loopt achter, Utrecht loopt achter. Het is alle hens aan dek en tijd om vaart te gaan maken met de energietransitie!”

GroenLinks stelt schriftelijke vragen over toekomst vliegverkeer

Er wordt momenteel gesproken over de toekomst van het vliegverkeer in Nederland. De keuzes die gemaakt worden zijn ook van invloed op de leefomgeving in de provincie Utrecht. Zo kan meer vliegverkeer zorgen voor meer geluidsoverlast en luchtvervuiling. GroenLinks is benieuwd naar hoe de provincie Utrecht de belangen van de inwoners van Utrecht behartigt en heeft daarom samen met D66 schriftelijke vragen gesteld.

Statenlid Jeroen Bart: “Een gezonde leefomgeving is voor GroenLinks ontzettend belangrijk. De afgelopen jaren neemt het vliegverkeer in het noordwesten van de provincie Utrecht al toe, evenals de overlast. En dat zou de komende jaren nog weleens verder toe kunnen nemen, bijvoorbeeld als er een nieuwe vliegroute boven de provincie Utrecht komt. Dat moeten we zien te voorkomen.”

GroenLinks stelt schriftelijke vragen over fraude met afval en subsidie mestverwerkers

In mei van dit jaar bracht NRC het nieuws dat mestverwerkingsfabrieken betrokken zijn bij omvangrijke fraude met afval en subsidies. In het artikel wordt onder meer gesteld dat provincies onvoldoende controleren. GroenLinks heeft daarom schriftelijke vragen gesteld.

Statenlid Jeroen Bart: “Het is belangrijk dat we meer schone energie opwekken. GroenLinks is echter kritisch als gaat om opwek met biomassa. Mestverwerking vormt indirect immers een beloning voor mestoverschotten. Daarbij blijkt nu dat met mestfabrieken ook fraude gepleegd wordt, met zowel subsidie als de illegale lozing van afval. GroenLinks vindt het belangrijk dat de provincie zorgt voor goede controle en handhaving.”

GroenLinks stelt schriftelijke vragen over het Programma Aanpak Stikstof

GroenLinks heeft schriftelijke vragen gesteld over een uitspraak van de Raad van State die grote gevolgen kan hebben voor de ontwikkelmogelijkheden van agrariërs, industrie, verkeer en woningbouw. Het zogenaamde Programma Aanpak Stikstof (PAS) biedt ruimte voor deze ontwikkelingen, maar de Raad van State oordeelt dat daarmee onvoldoende is aangetoond dat de natuur niet wordt aangetast.

Statenlid Marjolein van Elteren: “GroenLinks is altijd kritisch geweest op het systeem van het Programma Aanpak Stikstof. Dit programma gaat ervan uit dat de uitstoot van stikstof de komende jaren zal dalen, en dat vooruitlopend daarop alvast ruimte gegeven kan worden aan agrariërs, industrie en verkeer. De Raad van State oordeelt nu dat dat systeem niet deugt en dat niet is aangetoond dat dit niet ten koste gaat van de natuur.”